Nieuwe uitdaging met dienstregeling 2014

ProRail
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

dienstregeling - NS DRIS
Ruim 20 vervoerders zij goed voor 3,3 miljoen treinritten. Desondanks is de dienstregeling in 2014 is in grote mate vergelijkbaar met de huidige dienstregeling. Het aantal aangevraagde en toegewezen treinritten blijft volgend jaar op hetzelfde niveau. De verschillende goederenvervoerders zullen eveneens een vergelijkbaar aantal treinritten uitvoeren.

.

 

ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt in augustus, na een periode van plannen en overleg, de capaciteitsverdeling door dienstregeling-1 ProRail vastgesteld. Daarna kunnen vervoerders hun dienstregeling voor het volgende jaar afronden en kan het onderhoud aan het spoor definitief worden ingepland.

De meeste treinreizigers zullen volgend jaar geen grote veranderingen ervaren in de nieuwe dienstregeling op het spoor. Dit blijkt uit de capaciteitsverdeling 2014 van spoorbeheerder ProRail waarin de aangevraagde treinpaden van ruim 20 spoorvervoerders zijn verwerkt. Volgend jaar zullen die zo’n 3,3 miljoen treinritten uitvoeren. De nieuwe dienstregeling gaat in op zondag 15 december 2013.

Brussel
Op de verbinding Den Haag-Brussel is bij ProRail door twee partijen (NS en The Hague Trains Holding) capaciteit aangevraagd. ProRail heeft aan vervoerder NS vanaf december 16 keer per dag ruimte op het spoor aangeboden om de verbinding tussen Den Haag Hollands Spoor en Brussel tot stand te brengen. Vervoerder Arriva (voor The Hague Trains Holding ) heeft laten weten dat het afziet van de capaciteitsaanvraag voor de jaardienstregeling 2014, nu het niet mogelijk blijkt om capaciteit te verkrijgen in België.

dienstregeling-2Vernieuwing spoor en stations
Een veilig en betrouwbaar spoor is erg belangrijk voor Nederland. Het is onze ambitie om het spoor nóg betrouwbaarder te maken en klaar te stomen voor de toekomst. Ook in 2014 vernieuwt ProRail op veel plekken in het land spoor en stations. Op belangrijke spoorknopen zoals Utrecht en Den Bosch worden de emplacementen geschikt gemaakt om meer treinen te laten rijden en zijn er verschillende capaciteitvergrotende werkzaamheden op de spoorlijn Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad. Bij grote en omvangrijke werkzaamheden zal het spoor buiten dienst worden genomen om het werk snel en veilig te kunnen doen. Op de grote stations zoals Amsterdam, Utrecht, Breda, Eindhoven en Arnhem gaat de modernisering van de stationsgebouwen ook volgend jaar onverminderd door. Werkzaamheden met hinder voor reizigers worden in overleg met vervoerders zoveel mogelijk in vakantieperiodes en weekends uitgevoerd. In 2014 verwelkomen we ook een nieuw station in de dienstregeling: Maastricht Noord (vervoerder Veolia).

Dagelijks onderhoud spoor
Goed en regelmatig dagelijks onderhoud is belangrijk voor een goed en veilig spoor. Om dit onderhoud te kunnen uitvoeren, reserveert ProRail tijd en ruimte in de jaarlijkse dienstregeling. Dit wordt gedaan in de vorm van een onderhoudsrooster, waarbij - in de nacht - volgens een vaste planning alle sporen regelmatig kunnen worden onderhouden en gecontroleerd.

Dit nachtwerk aan het spoor wordt komende dienstregeling op een andere manier ingepland. Dit heeft alles te maken met de aangescherpte veiligheidsmaatregelen na het ongeval vorig jaar in Amsterdam.

Veiligheid neemt toe
Het ongeval Amsterdam Singelgracht heeft ons geleerd dat rijden in twee richtingen over een enkel spoor (waarbij treinen om en om gebruik maken van dat spoor) bij werkzaamheden te grote risico’s met zich meebrengt. Voor de dienstregeling 2014 is daarom een nieuw onderhoudsrooster ontworpen waarbij het hele spoor buiten dienst wordt genomen. Er wordt dus niet meer op het naastgelegen spoor doorgereden met treinen uit twee richtingen.dienstregeling-3

De nieuwe dienstregeling houdt rekening met de adviezen die de Onderzoeksraad voor Veiligheid en de Inspectie Leefbaarheid en Transport aan ProRail hebben gegeven naar aanleiding van het ongeval Singelgracht in Amsterdam. Hierdoor neemt de veiligheid voor de reizigers toe en kunnen baanwerkers nog veiliger werken.

Effecten op nachtdienstregeling
Om de treindienst zo min mogelijk te hinderen, nu niet meer op het naast gelegen spoor kan worden gereden, is de tijdsduur van het nachtelijk onderhoud in de nieuwe dienstregeling teruggebracht van 5,5 uur naar 4 uur per nacht, de meest verkeersluwe periode. Desondanks heeft het verhogen van de veiligheid op een aantal trajecten effect op de nachtdienstregeling.

Op enkele trajecten kunnen in de nieuwe dienstregeling een aantal keer per week minder nachttreinen rijden, omdat dan het spoor wordt onderhouden of vernieuwd. Zo rijden de treinen in het nachtnet twee keer per week niet via Delft. NS zet bussen in. Op het traject Amsterdam – Schiphol kunnen gedurende drie doordeweekse nachten geen treinen rijden. In totaal gaat het op dat traject om 24 nachttreinen per week die niet rijden. Wekelijks doen circa 6.000 treinen Schiphol aan. NS zet bussen in om reizigers ’s nachts op hun bestemming te krijgen. ProRail realiseert zich dat de nieuwe dienstregeling gevolgen heeft voor reizigers en mensen die op Schiphol werken. De veiligheid op het spoor en de noodzakelijke vernieuwing van het traject Schiphol - Amsterdam zijn bij deze afweging doorslaggevend geweest. ProRail heeft Schiphol toegezegd te onderzoeken of tijdens hele drukke nachten het onderhoudswerk kan worden opgeschort. Daarnaast zal ProRail zich tot het uiterste inspannen om in 2015 de overlast voor reizigers in de nacht te verminderen. ProRail gaat Schiphol hierbij nauw betrekken.

dienstregeling-4

Voor meer uitleg over de dienstregeling en extra veiligheid bij werkzaamhden zie www.prorail.nl