Nieuw stationsgebied Driebergen-Zeist in de startblokken

ProRail
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

schets-driebergen-zeistIn het hele land is ProRail bezig met een grootschalige stationsvernieuwing. Denk aan Delft, Utrecht en Arnhem. In maart starten de werkzaamheden bij Harderwijk. Volgend jaar is Driebergen-Zeist aan de beurt. Daar verdwijnen op termijn twee drukke overwegen en bouwen we een extra spoor. Het nieuwe station krijgt ook een grote ondergrondse fietsenstalling.

 

Het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt compleet vernieuwd. Deze ingrijpende operatie levert straks een comfortabel, toegankelijk station op, een nieuw spoor én een nieuwe onderdoorgang voor autoverkeer, fietsers en voergangers. Twee overwegen worden opgeheven. De hele omgeving wordt daarmee veiliger en gebruiksvriendelijker.

Fileprobleem opgelost
De Hoofdstraat wordt verbreed én gaat straks onder de sporen door. Daarmee gaat het fileprobleem tot het verleden behoren. De spoorwegovergang in de Odijkerweg wordt opgeheven.
schets-driebergen-zeist

Nieuw station
Er komt een nieuw station, met een nieuw busstation én een nieuwe parkeergarage met 600 parkeerplaatsen. Ook aan de fietsers wordt gedacht. Onder het station komt een fietsenstalling waar fietsers droog en veilig hun fiets kunnen parkeren. Bovendien krijgen de fietsers hun eigen fietsroute waardoor ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen.

Stationsplein ónder de sporen
In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Dat betekent: geen onveilige situaties meer waarbij voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.

Extra spoor
Het aantal sporen wordt uitgebreid van drie naar vier. Bovendien gebruiken langsrijdende intercity’s straks zoveel mogelijk de buitenste sporen. Zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden komt één breed perron waar alleen de sprinters stoppen. En intercity’s halen de stoptreinen gewoon in dankzij een nieuw keerspoor.

Duurzaam
Helemaal energieneutraal, dat is onze ambitie voor het nieuwe station. Daarom worden de perronkappen voorzien van zonnepanelen. De bomen rondom het station worden waar mogelijk verplaatst of gecompenseerd door het planten van nieuwe bomen. Het station Driebergen-Zeist is bovendien een belangrijke entree tot het Nationaal park Utrechtse Heuvelrug en van ‘De Stichtse Lustwarande’.

Planning
In 2016 beginnen we met bouwen, en in 2020 is het station helemaal vernieuwd.

ProRail werkt aan station Driebergen-Zeist in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Utrecht, de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist.

sdz artist impression stati